Najdi akci

 - 

Kalendář akcí

Prokopským údolím za památkami

Prokopským údolím za památkami

Kam s Vojtěchem Kašparem za památkami donedávna ukrytými v zemi
Prokopským údolím za památkami průmyslového dědictví

K historii pražského průmyslu přináší archeologie nezanedbatelné množství informací. Industriální památky mizí pod koly stavebních strojů, jsou bořeny a nahrazeny novostavbami či zvolna chátrají a mění se v ruiny, tedy nedobrovolně podstupují nenávratný proces archeologizace. Opětovně splývají s přírodou a stávají se její součástí. Proto nás asi nepřekvapí, že se můžeme vydat za památkami průmyslového dědictví do Přírodní rezervace Prokopského údolí.
Prohlídku Prokopského údolí začneme v historickém jádru Hlubočep. Ať již pojedeme vlakem a vystoupíme na zdejším nádraží či autobusem, z něhož vystoupíme na zastávce V Uličce, uvidíme rozsáhlý areál bývalé tvrze přestavěné do podoby zámečku s hospodářským dvorem. Pozdně středověká tvrz byla Jezuity barokně upravena a mezi významné držitele patřil např. císařský rada Pavel Michna z Vacínova. Hned za zámečkem se při hlavní Hlubočepské ulici rozkládá novostavba obytného komplexu, při jehož výstavbě byla odkryta jedna z největších a nejvýznamnějších archeologických lokalit spojených s přítomností nejstarších zemědělců na našem území. Zdejší archeologicky zkoumané sídliště je možno spojovat s kulturami s lineární a vypíchanou keramikou mladší doby kamenné, tedy s obdobím 6 až 5. tisíciletí před n. l.
Kdo má rád lidovou architekturu, obejde si ulicemi Pod Žvahovem, Ke Hřbitovu a Pod Útesy severní část historického jádra obce s některými dochovanými historickými usedlostmi. Při Dalejském potoce zřejmě v tomto prostoru sídlili v prvních stoletích našeho letopočtu Germáni, což opět dokládají nedávné archeologické nálezy, učiněné v průběhu přestavby jedné z usedlostí.
Nyní se vydáme po Hlubočeské ulici západním směrem po pravém (tedy jižním) břehu Dalejského potoka, až staneme pod úchvatnou stavbou severozápadního viaduktu Pražského Semmeringu (podle vysokohorské železnice mezi Vídní a Štýrským Hradcem) postaveného Buštěhradskou dráhou v letech 1870 až 1872. Odtud pokračujeme dále podél potoka, až spatříme do cesty částečně vysunutou monumentální budovu bývalého nádraží, jehož budova se dochovala v autentické podobě z roku 1872 včetně původního vybavení. Naproti nádraží přes koleje jižním směrem se původně nacházela od roku 1875 rozsáhlá vápenka a cementárna firmy Barta & Tichý. Jednalo se o jednoho z největších prvorepublikových výrobců stavebních hmot a keramiky v Čechách, který se v roce 1921 spojil s firmou Maxe Hergeta, jehož dědeček založil slavnou cihelnu na Malé Straně. Herget po zákazu výroby vápna na území Prahy v roce 1857 nakoupil zdejší pozemky, otevřel lomy a povozy dovážel zdejší vápenec na nedaleký Zlíchov. Objekt od sloučení firem nesl název Spojené pražské továrny na staviva (Prastav). Zanikl beze stop v osmdesátých letech minulého století a dnes je zelenou loukou. Směrem k potoku stála další významná továrna na výrobu a zužitkování kyseliny uhličité vyráběné z vápence absorpční metodou pálením v pecích. Byla postavena Karlem Tichým okolo roku 1900, později zvána Technoplyn a její hodnotné a slohově jednotné objekty byly zbořeny v rocen 2013, aby ustoupily doposud ne zcela realizovanému nevkusnému developerskému projektu bytovek „Trilobit“. Z továrny dodnes zůstala stát pouze nejvýchodnější část, kterou je bývalá funkcionalistická továrna Hydroxygen postavená významným architektem Františkem Albertem Librou. V moderní tovární hale se světlíky, citlivě situované do přírodního prostředí, se vyráběl od roku 1939 svářecí a technický plyn. V osmdesátých letech minulého století překvapivě unikla demolici a byla v roce 1989 zapsána na seznam nemovitých kulturních památek.

Industriální archeologie se začala formovat v padesátých letech minulého století pochopitelně v Anglii a původně do jisté míry amatérské snahy o dokumentaci a konzervaci zaniklých industriálních objektů se postupem času staly předmětem zájmu i profesionálních archeologů.

Nyní se vrátíme zpět k viaduktu a před ním se vydáme nalevo ulicí K Dalejím. Hned za mostem spatříme provozní budovu vápenky a cementárny Barta & Tichý a pokračujeme tentokrát po levém (severním) břehu potoka až k jezírku v opuštěném Prokopském lomu. Jezírko, které vzniklo výronem podzemní vody z puklin a krasových dutin, bylo v meziválečném období velmi oblíbeným výletním místem a přírodním koupalištěm. Od jezírka můžeme pokračovat dále až k ústí tunelu úzkokolejky o délce devadesáti metrů, který sloužil k dopravě vytěženého vápence z lomu do nedaleké vápenky firmy Barta & Tichý či na nádraží. Tunely vznikly v poslední čtvrtině 19. století a na některých místech vedli i ve dvou patrech nad sebou. Po dobrodružné cestě skrz skalní masiv projdeme okolo vojenského prostoru v bývalé podzemní továrně Junkers (s krycím jménem Kali), která byla založena v roce 1944 a určena pro výrobu leteckých dílů. Dokončena byla pouze jedna výrobní hala, po válce byla v areálu obnovena těžba vápence a od roku 1966 byl prostor vyhlášen za vojenský a znepřístupněn. Ještě než podejdeme trať, pohleďte napravo do lesního porostu, kde se pod neklidným terénem skrývá dnes zcela zaniklý komplex Dalejského mlýna, pocházejícího minimálně ze 17. století. Jeho areál byl zlikvidován v letech 1975 až 1988 v souvislosti s rozšiřováním sousedního vojenského objektu. Poté co mineme pamětní desku Jaroslava Foglara, dorazíme do Klukovic, kde můžeme zakončit výlet občerstvením v pivovaru Prokopák a vrátit se autobusem zpět do Prahy.

Přes jisté první pokusy v sedmdesátých či osmdesátých letech minulého století se v našich zeměpisných šířkách tento trend výrazněji projevil až po roce 2000 a je dnes výrazním pomocníkem především při dokumentaci a záchraně mizejícího průmyslového dědictví.

Mgr. Vojtěch Kašpar, Archaia Praha z.ú.

Severovýchodní nároží hlubočepského zámečku od východu. Foto P. Turyna, 2006 Pohled na nádraží Hlubočepy Pohled na část dnes již zcela zaniklé továrny Technoplyn Ušlechtilá funkcionalistická budova továrny Hydroxygen Výřez z panoramatického pohledu Celkový pohled z roku 1926 Tunel úzkokolejky v Prokopském údolí. Foto K. Samojská, 2014 Pohled do vápencového lomu
Doporučujeme

Loading...