Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
1883 (140 let)
Koněspřežná tramvaj byla v Praze zpočátku budována traťovým systémem, kdy každá trať byla stavebně oddělená. Proto nebylo potřeba jakkoliv linky od sebe odlišovat, tedy nějak označovat. Teprve v roce 1883, když vznikla linka ze Smíchova do Jezdecké ulice, bylo nutné přistoupit ke značení.
Na číselné značení, jak je známe dnes, nebo označení písmeny bylo ještě brzy. První rozlišení se dělo pomocí barev reflektorů, které byly umístěny na obou čelech vozů. Jedna linka měla reflektory bílé, ostatní měly reflektory rozdělené na kruhové výseče, kde bílá barva byla doplněna červenou, žlutou, černou nebo zelenou barvou. Jedna z linek měla červený kříž na bílém poli, což se shodovalo s tehdy již známým, ale nechráněným označením Červeného kříže. Kromě toho se linky lišily i barvou směrových tabulek, také jízdenky měly příslušné barevné označení, a to dokonce pro každý směr v jiném odstínu. Modrá barva byla vyhrazena pro poslední spoj každé linky. S příchodem elektrických tramvají se objevilo i písmenné označení, ale nikoliv abecední, ale spíše v souvislosti s lokalitami. Od roku 1907 se linky začaly číslovat. První byla linka K (Karlín), která získala číslo 5.
Pavel Edvard Vančura, foto © Wikimedia Commons
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.