Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
Postava Kašpárka byla významným sjednocujícím prvkem téměř všech loutkových her. Dokonce i těch, ve kterých se původně neobjevoval. Stal se symbolem veselého a chytrého hrdiny, který si dovede poradit v každé situaci.
Přejmenován na Kašpárka se objevuje ve 40. letech 19. století. Jedním z prvních, kdo jej označil tímto českým a zdrobnělým jménem, byl zřejmě Matěj Kopecký. Neproměnil a tedy charakter, ale jen jméno, které se českému publiku lépe skloňovalo. Kašpárek ve většině případů vystupoval jako vedlejší postava. Jeho povolání se měnilo od hry ke hře, nejčastěji však býval sluhou. Ale ať byl čímkoli, vždy se stával hrdinou hry svým důvtipem. Čeští loutkáři jej uvedli do klasických historických her, čímž zčeštili a zlidověli zahraniční předlohy. Svými absurdními replikami i činy vyjadřoval nezdolný optimismus a schopnost zvládnout všechny situace myšlením. Býval nástrojem pro výchovu dětí, ale i dospělému dokázal vnuknout víru ve zdravý rozum. Hrál‑li v divadle Kašpárek, dokázal udržet pozornost a kázeň i nejmenších diváků. Trvalo dlouhou dobu, kdy byl neodmyslitelným hrdinou loutkových divadel. Útlum této komické figury nastal v druhé polovině 20. století, kdy se začalo dětem předkládat mnoho nových hrdinů. S půlstoletí trvající odmlkou se začíná postava Kašpárka znovu objevovat v představeních pro děti.
„V loutkářské kultuře každého národa se objevuje komická figura. Indie je pokládána za kolébku loutkového divadla, a proto nejstarší je patrně Vidušaka. U nás je to loutka Kašpara, původní Pimprl, Pimprdl, Pimprdle. Kašpárek je ze všech národních komických figur nejjemnější, nejlyričtější, nejméně vulgární.“ Milan Knížák, Encyklopedie výtvarníků loutkového divadla
PetraM, foto © Wikimedia Commons
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.