Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
Rozsáhlý román Lva Nikolajeviče Tolstého Anna Karenina neztratil po více jak 150 letech na své aktuálnosti i popularitě, a proto k sobě neustále přitahuje nejen čtenáře a literární teoretiky, ale i filmové či divadelní tvůrce. Jedna z těch nejnovějších adaptací se nyní nachází na repertoáru Švandova divadla.
Působivá změť lidských osudů, emocí a vášní provází také uměleckou tvorbu Martina Františáka, který Annu Kareninu již kdysi adaptoval pro jiné divadlo a který se v této sezoně pro svou domovskou scénu pustil kromě nové adaptace rovněž i do samotné režie. Františákovo současné pojetí však nelze řadit mezi klasická provedení, kdy se celá inscenace točí kolem ústřední postavy a její tragické milostné linky. Na hlavní scéně se snaží dát prostor vícero postavám a především tématům. Tím sice příběh Kareniny upozaďuje, otevírá však dveře otázkám bytí, víry, konvence, ruské nátury i kontrastu v uvažování obyvatel ve městě a na vesnici a také napříč sociálními třídami. Výpravou Marka Cpina pak posouvá, a to nejen skrze podzemku, děj i postavy více do současnosti, aby poukázal jak na nadčasovost Tolstého díla, tak i na neměnnost některých společenských problémů a jevů. Divadelní Anna Karenina ze Smíchova tak nabývá rozměrů knižní předlohy se zhruba tříhodinovou stopáží.
„Proč se tedy všichni trápíme, když by všechno mohlo být tak pěkné?“, Anna Karenina, Lev Nikolajevič Tolstoj
TreBl, foto © archiv Švandova divadla, Patrik Borecký
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.