Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
4. 11. 1841 (180 let)
Řetězový most císaře Františka Josefa I. v Praze, který stával na místě dnešního mostu Legií, byl slavnostně otevřen pro veřejnost 4. listopadu 1841. Stavěl se mezi lety 1839–1841 a jeho architektem byl Ing. Bedřich Schnirch.
Stavbu mostu prosadil hrabě Karel Chotek a provedena byla firmou podnikatele Vojtěcha Lanny staršího. Most spojoval Národní třídu přes Střelecký ostrov s Újezdem a Malou Stranou. Ve své době to byl jeden z největších mostů v Evropě o celkové délce přes 412 metrů. Dvě věže nesly ložiska mostních řetězů a mostovka sama byla ze dřeva. Pro zatěžovací zkoušku bylo použito 150 kusů skotu a několik kočárových vícespřeží. Monumentální stavba přispěla k rozvoji Prahy a zejména Smíchova. Problémem mostu však byla nedostatečná nosnost, která později nedovolila instalaci tramvajové tratě. Při přepravě těžších vozů či nákladů se most prohýbal a houpal. Přesto sloužil celých 57 let. Pražané si jej oblíbili a jeho bourání nesli těžce. Roku 1898 byl provoz na mostě ukončen a v letech 1898–1901 byl nahrazen mostem novým, kamenným. Po vzniku samostatného Československa byl pojmenován zprvu podle našich legií, v době německé okupace byl přejmenován na Smetanův most a poté se znovu jmenoval most Legií. V době „socialistické“ nesl název most Prvního máje. V roce 1989 se vrátil k názvu most Legií.
Marie Petrušková, foto © Wikimedia Commons
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.