Najdi akci

 - 

Kalendář akcí

Marek Štryncl

Marek Štryncl

KAM za kulturou s… Markem Štrynclem
Marek Štryncl, violoncellista, dirigent a umělecký vedoucí orchestru Musica Florea, se již po třicet let své hudební kariéry věnuje dobově poučené interpretaci skladeb od dob baroka až po 20. století. Pod jeho taktovkou zazněla celá řada obnovených světových premiér koncertní hudby, stejně jako operních či baletních inscenací, které jsou uváděny na unikátní mobilní barokní scéně Florea Theatrum.
Vážení milovníci hudby a kultury obecně, rok 2022 je pro orchestr Musica Florea rokem jubilejním, slavíme již 30 let na scéně, což jednoho nutí bilancovat. Vzpomínám si na naše začátky, kdy jsme častokrát potají cvičili o víkendech v prostorách teplické konzervatoře, pak v chátrajícím kostele v Krupce, do kterého se začali sjíždět „kamarádi“ z Plzně, z Prahy a nakonec i z Francie. Od té doby jsme ušli obrovský kus cesty, na který jsem nesmírně pyšný. Vždy jsme se snažili hledat nové přístupy ke staré hudbě, experimentovali jsme a prošlapávali dosud neobjevené či staletími zapomenuté cesty.
Od hudby 17. století jsme postupně procházeli historií dále až do romantického století devatenáctého, kde se jedním z našich největších projektů stala symfonická tvorba Antonína Dvořáka a její uvedení v historicky poučené podobě a na dobové nástroje. Aktuálně je v našem podání natočeno všech devět symfonií, sedmá a osmá se však v tomto následujícím roce dočkají nového, autenticky romantického kabátu. Na koncertní provedení Symfonie č. 7 vás srdečně zvu tento podzim, 30. a 31. října 2022.
Není to však jen Musica Florea, která letos slaví. Je tu další zajímavé výročí. Přesně před 300 lety se v Benátkách nad Jizerou narodil Jiří Antonín Benda. Proto jsme do naší letošní letní sezóny zařadili jeho komickou operu Vesnický trh. Vždyť 300 a 30 se k sobě dobře hodí. Navíc díky tomu jsme letos v našem putování posílili zaměření na hudbu klasicismu.
V březnu se však plně pustíme do vod hudby barokní v programu Hudební experimenty 17. a 18. století, který v Praze odehrajeme 25. 3. ve Velkopřevorském paláci. Jedná se již o třetí díl experimentálního koncertního programu, v němž se pouštíme do vod dobových improvizačních technik, které jsou ve své živosti nesmírně moderní, přitom historicky doložitelné. Ostatně kdo neexperimentuje, nikdy nemůže poznat pravou krásu hudby!
Velmi se těším i na náš dubnový program, během kterého se budeme nechat unášet poetikou slezské folklórní hudby v dílech Antona Zimmermanna a Georga Phillipa Telemanna. V tvorbě obou těchto mistrů 18. století se zračí jak folklórní způsob hry, tak dobové konvence tehdejší hudby a jejích forem. Naším velmi příjemným a zábavným úkolem bude najít vzácnou rovnováhu těchto dvou světů. Sám jsem zvědavý na výsledek, který si můžete přijít poslechnout 27. dubna v Brně a o den později v Praze.
Milí přátelé, ať už vyrazíte na některý z našich koncertů, či na koncerty našich kolegů, věřím, že dojdete oné katarze, která je možná jen při vnímání živého umění. Protože jestli nás poslední dva pandemické roky něčemu naučily, pak tomu, že sdílená energie živé hudby nebo divadla, je neopakovatelná, a především nenahraditelná.

Marek Štryncl, foto © Petra Hajská, Miroslav Světlík, Petr Dyrc, Michal Hančovský

Musica Florea A. Dvořák: Symfonie č. 4, hraje Musica Florea, kostel sv. Šimona a Judy Představení A. Vivaldi: Il Farnace,  režie: A. Miltnerová,  hud. nastudování: M. Štryncl
Doporučujeme

Loading...