Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
Eva Kmentová i Olbram Zoubek byli výraznými osobnostmi sochařství druhé poloviny 20. století a také životními partnery. Výstava „Lidská důstojnost“ ve dvou podlažích Musea Kampa nabízí citlivé srovnání jejich tvorby. Součástí expozice jsou i osobní deníkové zápisky obou umělců.
Název výstavy odkazuje na výrok cenzora, který roce 1959 nechal odstranit z výstavy v pražské Galerii Mladá fronta dvě plastiky. Evy Kmentové „Milenci“ a Olbrama Zoubka „Zastřelený“. Jeho zdůvodněním bylo, že svým výtvarným pojetím člověka urážejí lidskou důstojnost. Zásadní nepochopení jejich tvorby se stalo motivem celé výstavy. Tvorba obou umělců se nejdříve vyvíjela podobným, figurálním směrem. Prolínají se zde různé materiály jako je olovo, beton, cement nebo sádra. Kmentové nejdůležitější realizací, která je zde vystavená, je plastika „Lidské vejce“, kde je vlastní Evino tělo schoulené do prenatálního stavu, jenž Olbram postupně pokrýval sádrou. Jde o symbolické ztvárnění narození i opuštění stávajícího já. Neméně zajímavé jsou stély, do kterých otiskovala části lidského těla – ruce, rty, prsty nebo stopy bot. Zoubek dál vytvářel velkolepé figury inspirované antikou a jeho práce se zlatem, vytváří v jeho díle již typický kontrast mezi všedním betonem a nejušlechtilejším materiálem. Oba se v závěru šedesátých let zúčastňovali důležitých společných výstav. Olbram Zoubek v této době vytvořil náhrobky Jana Palacha a Jana Zajíce. Před polovinou sedmdesátých let Eva Kmentová vážně onemocněla a její umělecký projev se změnil. Chyběly jí už síly na plastiky a tím víc se věnovala kolážím a kresbám. Tato výstava lidské důstojnosti končí siluetami obou umělců symbolizující okupační rok 1968.
„Ráno se těšíme do práce a večer na děti. Vůbec nás život nějak dost baví“, napsal Olbram Zoubek do deníku v roce 1957.
Petra.matz, foto © autor
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.