Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
Milá, krásná, ladná, něžná, lehká jako pírko, a také slavná a uznávaná. To bývá zažitá představa o baletce, kterou chce být téměř každá holčička. Některým z nich tento sen vydrží až do dospělosti, jiné však na vlastní kůži zakusí i odvrácenou stranu tohoto povolání.
Jednou z nich je tanečnice a performerka Miřenka Čechová, která v roce 2020 vydala knihu Baletky, s níž rozčeřila stojaté vody nejen pohádkového Labutího jezera, ale především českého baletního rybníčku. Snový svět na špičkách, zahalený do nadýchaných sukýnek, vystavila tvrdé kritice i realitě. Za precizností a dokonalostí na jevišti se totiž skrývají hodiny a hodiny úmorné dřiny, odříkání a také psychické šikany na tanečních konzervatořích. Pokud má totiž balet fungovat jako celek, tak nikde nesmí vyčnívat žádné deko, milimetr, chlup či vlas, nebo, nedejbože, individualita.
„Když nejsi tělo, nejsi nic!“
A protože je Miřenka svébytná, tak nejen že se, přes velkou lásku ke klasickému tanci, nakonec nenechala spoutat striktními pravidly, ale o dva roky později převedla Baletky z literární podoby do té scénické, ve které obnažila nejen sebe, ale i svou duši. A třebaže se vyprávěný příběh zdá na papíře jen jako pouhá revolta proti systému, do kterého hlavní hrdinka nezapadá, tak před očima diváků se v Paláci Akropolis odehrává téměř hodinová zpověď plná křehkosti, hravosti, originality a velkých emocí. A ty se jen tak nepopíší. Baletky se zkrátka musí vidět a spolu s Miřenkou hlavně prožít!
TreBl, foto © archiv Spitfire Company, Miřenka Čechová
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.