Přítomní: 0 čtenářů 0 mobilní
VÝSTAVY
Libuše Jarcovjáková Retrospektivní výstava představí tvorbu fotografky, která přes půl století přirozeně a živelně mapuje svůj život a blízké okolí. Výstava uvede stěžejní okruhy její bohaté fotografické tvorby: první volné cykly z Prahy ze sedmdesátých let minulého století věnované zkoumání vlastní identity, nočnímu životu a slavnému LGBT+ baru T-Clubu doplňují práce fotografky s romskou, vietnamskou a kubánskou menšinou z osmdesátých let 20. století. Výstava sleduje umělkyni, její úspěchy, nezdary a hledání sama sebe nejen v bývalém Československu, ale mapuje i její návštěvy Japonska, odchod do západního Berlína, pád železné opony a návrat do Prahy v devadesátých letech | kurátorky: Lucie Černá, Anna Matoušková | od 27. 9. do 30. 3. 2025
1924–1974–2024: Pražský Veletržní palác Pražský Veletržní palác slaví sto let své existence a připomíná si dva významné milníky, které formovaly jeho současnou podobu. Palác, postavený podle architektonického návrhu z roku 1924, se stal v mladém Československu významným centrem mezinárodních obchodních veletrhů. Před padesáti lety, v roce 1974, budovu zasáhl ničivý požár. Po rozsáhlé rekonstrukci se z centra obchodu stal Veletržní palác domovem moderního umění a v roce 1995 se otevřel veřejnosti jako sídlo Národní galerie Praha | od 27. 9. do 30. 3. 2025
Jiří Kolář – Voilà la femme Věnováno Běle Kolářové. U příležitosti 110. výročí narozenin výtvarníka a básníka Jiřího Koláře (1914–2002) připravila Národní galerie v Praze kabinet věnovaný jeho kolážím ze 60. a 70. let vytvořeným z reprodukcí slavných uměleckých děl. Tuto poutavou mozaiku dějin umění autor transformoval v příběh vizuálního umění 20. století, který je stejně tak osobním jako univerzálním svědectvím doby. Představeny jsou doposud nevystavené koláže ze sbírek NGP patřící do cyklů Historie ničeho a Smrt paličkářky. Oba soubory se vymaňují z chronologie dějin, jsou sestaveny z kolážových experimentů vznikajících v průběhu dvou desetiletí, jejichž pojítkem jsou umělecké reprodukce děl od klasických mistrů až po moderní, od Leonarda da Vinci a Botticelliho přes Ingrese a Gauguina až po Matisse a Picassa | Grafický kabinet, 2. patro | od 27. 9. do 26. 1. 2025
Salome, femme fatale symbolismu a dekadence Biblická Salome byla židovskou princeznou, která si odměnou za svůj smyslný tanec před králem Herodem vyžádala hlavu svatého Jana Křtitele. Pro umělce přelomu 19. a 20. století ztělesňovala nebezpečnou femme fatale, která si svou svůdností podmanila muže. Grafický kabinet představí téma Salome v dílech francouzských umělců (Pablo Picasso), ale především ukáže, jak se téma rozvinulo v prostředí Čech – v kresbách a grafikách autorů ze skupiny Sursum (Josef Váchal, František Kobliha, Jan Konůpek) a v grafických dílech malířů ze skupiny Poutníci (August Brömse, Norbert Hoschsieder) | Grafický kabinet, 4. patro | od 27. 9. do 12. 1. 2025
Pohádkové ilustrace Hanuše Schwaigera V díle Hanuše Schwaigera hraje pohádková tematika jednu z hlavních rolí; ve svých kresbách a obrazech často vytvářel vlastní znepokojivý svět na hranici reality a snu. Opakovaně se vracel k tématu vodníka, krysaře nebo Krakonoše. Kabinet představí jak některá z těchto děl, tak také ilustrace určené pro knižní vydání. Roku 1885 Schwaiger ilustroval Pohádkové album nakladatele Aloise Wiesnera, o čtyři roky později pak pro téhož nakladatele vytvořil pět ilustrací Nových pohádek Josefa Košína z Radostova. V roce 1903 byl autorem ilustrací i grafického konceptu knihy pohádek O hastrmanovi, kterou napsala jeho manželka Josefína | od 27. 9. do 12. 1. 2025
Praha 7 ve sbírkách NGP Dne 18. listopadu 2024 uplyne 140 let od vydání zákona, kterým byla samostatná obec Holešovice-Bubny připojena k Praze jako její VII. část. Národní galerie v Praze ve spolupráci s Městskou částí Praha 7 k této příležitosti připravila výstavu, která prostřednictvím více než stovky obrazů, grafik, kreseb, plastik a architektonických plánů, jenž jsou uloženy ve fondech NGP, představí podoby Prahy 7 v průběhu 19. a 20. století | od 14. 11. do 25. 5. 2025
SBÍRKOVÉ EXPOZICE
vstupné: základní 220 Kč / snížené 120 Kč
1796–1918: Umění dlouhého století Koncepce expozice je založena na důležitých tématech, která jsou pro umění dané doby typická a charakteristická (portrét, krajina, historická, náboženská tématika apod.). Takový přístup umožňuje vystavit i díla ze sbírek Národní galerie, která se zatím ve stálých expozicích neobjevovala, přestože patří k významným příkladům dobového umění, například díla Caspara Davida Friedricha, Lovise Corintha, Maxe Klingera, Ivana Konstantinoviče Ajvazovského, Antona Romaka a řady dalších | autorský a kurátorský tým: Veronika Hulíková (NGP), Otto M. Urban, Filip Wittlich
1918–1938: První republika Sbírková expozice ve 3. patře Veletržního paláce vznikla ke stému výročí vzniku Československé republiky. Představuje pestrou uměleckou tvorbu a výstavní provoz mladého státu v letech 1918–1938. Vedle tvorby předních českých, slovenských, českoněmeckých a karpatoruských autorů a autorek (Václav Špála, Josef Čapek, Jindřich Štyrský, Toyen...) jsou její součástí také díla z proslulé „francouzské“ sbírky (Paul Gauguin, Henry Rousseau, Claude Monet, Henri Matisse, Pablo Picasso, Vincent van Gogh...), kterou československý stát nakoupil po svém založení ve 20. a 30. letech 20. století | kurátorky: Anna Pravdová ve spolupráci s Ladou Hubatovou-Vackovou
1956–1989: Architektura všem Expozice se zaměřuje na architekturu a životní styl mezi lety 1956–1989 v Československu. Životní styl je fenoménem, ve kterém se protínají každodenní zkušenosti a prožitky s architekturou a designem jako tvůrčími disciplínami. Cílem výstavy je překonat binární pohled Východ – Západ, uměle udržovaný od pádu železné opony před 30 lety, a učinit ji srozumitelnou v evropském kontextu. Výstava prezentuje významná díla ze Sbírky architektury Národní galerie Praha autorů a autorek, jako jsou Václav Aulický, Věra a Vladimír Machoninovi, František Cubr, Karel Prager, Alena Šrámková, tvůrčích kolektivů jako Sial Liberec a další, doplněná o fotografie, filmy z Národního filmového archivu a dobové publikace | kurátorka: Helena Huber-Doudová | Veletržní palác – 2. patro
1939–2021: Konec černobílé doby Název Konec černobílé doby není pojmenováním let 1939 až 2021, ale heslem shrnujícím přístup, který se snaží materiál této často bolestné epochy dopředu ideologicky nehodnotit. Cílem je ukázat, že v umění existovalo více různých pojetí umělecké kvality paralelně vedle sebe. Základní polarity soudobého umění – oficiální a neoficiální, abstraktní a figurativní, formální a sociálně angažované – vzájemně podmiňovaly svoji existenci, zároveň však téměř nikdy neexistovaly jako černá a bílá maxima. Expozice prezentuje umění jako svědectví doby: výsledek nejen čistě autorských, ale i společenských, politických a ekonomických sil. Tvoří ji více než 300 děl pouze ze sbírek NGP bez jakýchkoliv zápůjček. | kurátoři: Michal Novotný, Eva Skopalová, Adéla Janíčková
KNIHKUPECTVÍ
VELETRŽNÍ PALÁC
otevírací doba: úterý, čtvrtek, pátek, sobota, neděle: 10.00–18.00, každá první středa: 10.00–20.00
V Malé dvoraně Veletržního paláce se nachází Knihkupectví NGP zaměřené na publikace o umění a vybranou dětskou literaturu. Naší hlavní nabídku tvoří tituly a sortiment z produkce NGP.
Zadejte Vaši emailovou adresu a zajistěte si tak aktuality z České republiky.
© 2024 Pražský přehled
Publikování či další šíření obsahu www stránek prazskyprehled.cz bez vědomí redakce není slušné a odporuje autorskému zákonu.
Často jsou tu zveřejněny také materiály třetích stran, kde jejich další šíření je možné pouze se souhlasem redakce KAM po Česku. Děkujeme za pochopení.